Surt publicat el catàleg de l'exposició sobre Francesc Dalmau i l’art de les il·lusions òptiques

El Museu del Cinema acaba de publicar en format digital el catàleg que acompanya l’exposició temporal “Ooooh! Francesc Dalmau i l’art de les il·lusions òptiques”, escrit per Cèlia Cuenca, comissària de l’exposició, amb aportacions inèdites fins ara a la història dels espectacles visuals precinematogràfics a Catalunya.

dilluns 27 de gener de 2020

Podeu veure el catàleg aquí

El Museu del Cinema acaba de publicar en format digital el catàleg de l’exposició temporal “Ooooh! Francesc Dalmau i l’art de les il·lusions òptiques”, que es va inaugurar el passat 23 d’octubre de 2019. El catàleg ha estat escrit per Cèlica Cuenca, comissària de l’exposició, investigadora predoctoral i membre del grup de recerca Gracmon de la Universitat de Barcelona. Actualment, dedica la seva tesi doctoral a l’estudi dels espectacles i dispositius òptics que van configurar la cultura visual dels segles XVIII i XIX i la seva recepció a Espanya. Aquest estudi és la base on s’ha fonamentat l’exposició i el catàleg de la mateixa. En conseqüència, tant el contingut de l’exposició com del catàleg aporten informacions i coneixements inèdits sobre els espectacles visuals precinematogràfics a Catalunya, especialment a Barcelona.

En actiu des de 1839, Francesc Dalmau (1810-1886) va ser el primer òptic modern de la ciutat de Barcelona. Però lluny de vendre únicament ulleres i binocles, la seva botiga va esdevenir tota una referència gràcies a una activitat ben popular a l’època: els espectacles òptics.

Fantasmagories, cosmorames, poliorames, quadres dissolvents, fotografies estereoscòpiques, i fins i tot, aparells de física recreativa van animar durant més de vint anys les vesprades dels barcelonins a la botiga de Dalmau. El seu aparador es va convertir en un punt de trobada indispensable dels amants de la ciència i de l’art que volien conèixer de primera mà les últimes novetats que arribaven d’Europa en el camp de les il·lusions òptiques.

Exposant per primera vegada peces inèdites de les col·leccions del Museu del Cinema i amb la participació de diferents arxius i col·leccions catalans (MUHBA, RACAB, AHCB, Fundació Rocamora), aquesta exposició us convida a endinsar-vos a la botiga de l’òptic Francesc Dalmau per descobrir l’univers visual en el qual estaven immersos els nostres avantpassats del segle XIX. Un univers ric i fascinant en recursos i formes expressives que estava revolucionant la manera de veure i de representar el món mig segle abans de l’arribada del cinema.