Català Español English Français
El Museu Actualitat

El Museu del Cinema commemora amb una nova exposició el 20è aniversari de la mort de Joaquim Jordà

dimecres 17 de juny de 2026

La mostra porta per títol Joaquim Jordà a través del mirall i revisa la trajectòria d'un dels autors més influents del cinema català.

Des del 18 de juny i fins a l'11 d'abril de 2027 es podrà visitar al Museu del Cinema l'exposició Joaquim Jordà a través del mirall. L'exhibició ensenya la polièdrica activitat de Jordà: com a realitzador, guionista, intel·lectual, traductor, i com a professor universitari.
Al llarg de la mostra s'utilitza el motiu del mirall com a metàfora de la identitat, el simulacre i la frontera entre realitat i ficció. A través d'un recorregut que va des de Patata en patata (1959) fins a Més enllà del mirall (2006), la seva filmografia desplega reflexos, dobles i ficcions per qüestionar de forma profunda la representació del món.

El material exhibit prové del fons arxivístic i documental personal del cineasta. Joaquim Jordà, nascut a Santa Coloma de Farners, va llegar en el seu testament aquest valuós patrimoni a la seva ciutat natal. L'Ajuntament de Santa Coloma de Farners és el titular del fons. Els documents exposats es conserven a l'Arxiu Comarcal de la Selva. El fons, integrat per un extens llegat documental i bibliogràfic datat majoritàriament entre finals dels anys setanta i el 2006, és un testimoni imprescindible per entendre la seva polièdrica activitat: com a realitzador i guionista, com a professor universitari i com a traductor.

La mostra combina aquest fons documental amb una selecció de càmeres històriques cedides pel Museu del Cinema i dos audiovisuals que també ha editat la comissària Cristina Rubio en els quals es poden veure fragments d'onze films de Jordà. Els materials procedeixen de la Filmoteca de Catalunya, la Filmoteca espanyola i de la Fondazione Archivio Audiovisivo del Movimento Operaio e Democratico (AAMOD). També es pot veure el documental Joaquim Jordà i... de Martí Rom on Jordà dialoga amb José Luis Guerín, Llorenç Soler i Esteve Riambau sobre la naturalesa del cinema, les fronteres entre documental i ficció, la militància política o l'Escola de Barcelona. Una conversa que és també un autoretrat.

El comissariat del projecte ha anat a càrrec de la periodista, docent i investigadora experta en cinema documental, Cristina Rubio. Rubio és també Doctora en Comunicació amb la tesi «Més enllà del mirall. Dispositius de dissidència a l'obra de Joaquim Jordà». La tesi va ser guardonada amb el Premi Extraordinari de Doctorat. Ha desenvolupat un projecte de pel·lícula sobre el cineasta dins de la Residència de Guions de l'Acadèmia de Cinema Català; i va ser comissària de l'exposició «L'arxiu Jordà. El fons documental del cineasta» a l'Arxiu Comarcal de la Selva.

L'exposició és una producció del Museu del Cinema, coordinada per Jordi Pons i Jordi Dorca. Aquest últim també he estat encarregat de la comunicació i la gestió dels drets audiovisuals. El projecte compta amb el disseny de Cristina Masferrer i el muntatge expositiu de Rafel d'Arquer. La tasca de documentació i conservació ha anat a càrrec de Joaquim Carreras i Joaquim Puigdemont, des de l'Arxiu Comarcal de la Selva, i de Montse Puigdevall pel que fa al Museu del Cinema.

Es podrà visitar de manera gratuïta. Pel que fa als horaris de visita, durant l'estiu (de l'1 de juliol al 31 d'agost) l'espai obrirà de dilluns a dissabte de 10.00 a 19.00 hores i els diumenges de 10.00 a 14.00 hores. Durant la temporada d'hivern (de l'1 de setembre fins a la clausura a l'abril), l'horari serà de dimarts a dissabte de 10.00 a 18.00 hores, mantenint l'obertura dels diumenges de 10.00 a 14.00 hores.

Tornar
  • El Museu del Cinema commemora amb una nova exposició el 20è aniversari de la mort de Joaquim Jordà
  • El Museu del Cinema commemora amb una nova exposició el 20è aniversari de la mort de Joaquim Jordà
  • El Museu del Cinema commemora amb una nova exposició el 20è aniversari de la mort de Joaquim Jordà
  • El Museu del Cinema commemora amb una nova exposició el 20è aniversari de la mort de Joaquim Jordà
  • El Museu del Cinema commemora amb una nova exposició el 20è aniversari de la mort de Joaquim Jordà
  • El Museu del Cinema commemora amb una nova exposició el 20è aniversari de la mort de Joaquim Jordà
  • El Museu del Cinema commemora amb una nova exposició el 20è aniversari de la mort de Joaquim Jordà