dijous 14 de novembre de 2024
La nova pantalla interactiva per a explicar el funcionament d’un projector de cinema de 1904
Amb l’objectiu de fer una exposició permanent més moderna, actualitzada, lúdica i pedagògica, el Museu del Cinema acaba d’incorporar a la seva exposició permanent una nova pantalla interactiva per a explicar el funcionament d’un projector de cinema de 1904. Concretament es tracta del projector de 35 mm Warwick Bioscope, de l’empresa londinenca The Warwick Trading Co. Ltd., que el Museu del Cinema exposa en l’àmbit de l’exposició permanent titulat “Les eines de cinema”. Interactuant amb la pantalla, el visitant podrà seleccionar 6 de les principals parts del projector (llanterna, bobines i pel·lícula, engranatges, lent, maneta i obturador) i veure i comprendre quina funció tenia cada una d’elles.
El sistema mecànic de projecció cinematogràfica inventat pels germans Lumière el 1895 es va mantenir en les seves parts bàsiques inalterable durant més de 100 anys. La irrupció de les noves tecnologies digitals va deixar totalment obsolet aquest sistema de projecció i avui dia les generacions més joves desconeixen per complet el sistema tècnic que permetia la projecció d’imatges en moviment, és a dir el cinema, abans de la revolució digital. La pantalla interactiva que el Museu del Cinema ha instal·lat a l’exposició permanent té per objectiu explicar d’una manera senzilla i bàsica com funcionaven els projectors de cinema del segle XX.
Aquest projecte és fruit de la col·laboració entre el Museu del Cinema i l’Escola CIFOG de Girona. Sota la direcció i coordinació creativa de John Revell, aquest projecte s’ha desenvolupat a partir d’una recerca conjunta i ha comptat amb la participació d’alumnes i professors en totes les seves fases. Gràcies a aquest treball d’equip, s’ha pogut explorar noves formes de creació i desenvolupament de continguts interactius amb una visió educativa i innovadora.
Aquesta actuació s’inscriu en la línia del Pla Estratègic del Museu del Cinema 2024-2027 de millorar la qualitat de la visita i l’experiència dels visitants a l’exposició permanent amb l’actualització dels sistemes i elements expositius i la incorporació d’elements interactius aprofitant les noves tecnologies digitals.