Títol El poder d’allò desconegut. O com enfrontar-se a la contribució de les dones en els primers anys del cinema espanyol |
|
Autor Soto, Begoña |
|
Abstract Podem parlar de diverses dificultats en investigar la contribució de les dones al cinema mut, especialment a Espanya. Hi ha el problema de com aproximar-se a una reconstrucció de les biografies esquivant la premissa que el seu interès rau en com d’atípic o únic resulta el cas d’una dona en el món cinematogràfic espanyol. Es tractaria de, en un principi, establir biografies i no hagiografies. Hi ha un altre tipus de problemes que radiquen en el relat historiogràfic. Estudiar la participació femenina en el cinema silent espanyol és necessàriament anar a les fonts hemerogràfiques i deixar de banda qualsevol treball prèviament elaborat ja que des de la historiografia clàssica i cinèfila del cinema espanyol les dones senzillament no existeixen. L’estudi detallat de la premsa especialitzada i generalista de l’època ens permet matisar, almenys, aquesta inexistència que és molt parcial i relativa. Un cop superades algunes dificultats podem establir que les dones en el cinema mut espanyol sí que existeixen. Abans de res, no ho oblidem que existeixen com a públic, però el seu treball en el món cinematogràfic també existeix i d’una manera molt determinada que podem esquematitzar en un binomi molt clar: hi ha per una banda les dones amb nom i cognoms, i per l’altra les treballadores anònimes. Plantejat d’una altra manera existeixen les dones de la cultura cinematogràfica i existeixen les professionals dels oficis cinematogràfics. Ens dedicarem, per ara, a les primeres. |
|
Edició 11è Seminari (2017) Presències i representacions de la dona en els primers anys del cinema. 1895-1920 |