Català Español English Français
Institut d'Estudis Seminari Ponències i publicacions

Ponències i comunicacions del Seminari

Títol

El poder d’allò desconegut. O com enfrontar-se a la contribució de les dones en els primers anys del cinema espanyol

Autor

Soto, Begoña

Abstract

Podem parlar de diverses dificultats en investigar la contribució de les dones al cinema mut, especialment a Espanya. Hi ha el problema de com aproximar-se a una reconstrucció de les biografies esquivant la premissa que el seu interès rau en com d’atípic o únic resulta el cas d’una dona en el món cinematogràfic espanyol. Es tractaria de, en un principi, establir biografies i no hagiografies. Hi ha un altre tipus de problemes que radiquen en el relat historiogràfic. Estudiar la participació femenina en el cinema silent espanyol és necessàriament anar a les fonts hemerogràfiques i deixar de banda qualsevol treball prèviament elaborat ja que des de la historiografia clàssica i cinèfila del cinema espanyol les dones senzillament no existeixen. L’estudi detallat de la premsa especialitzada i generalista de l’època ens permet matisar, almenys, aquesta inexistència que és molt parcial i relativa. Un cop superades algunes dificultats podem establir que les dones en el cinema mut espanyol sí que existeixen. Abans de res, no ho oblidem que existeixen com a públic, però el seu treball en el món cinematogràfic també existeix i d’una manera molt determinada que podem esquematitzar en un binomi molt clar: hi ha per una banda les dones amb nom i cognoms, i per l’altra les treballadores anònimes. Plantejat d’una altra manera existeixen les dones de la cultura cinematogràfica i existeixen les professionals dels oficis cinematogràfics. Ens dedicarem, per ara, a les primeres.

Edició

11è Seminari (2017) Presències i representacions de la dona en els primers anys del cinema. 1895-1920

Documentació:

El text es publica en l'idioma en què va ser presentat.

Ponència
Tornar