
| Àmbits: | Audiovisuals / Infantils i familiars |
| Tipus: | Taller |
| Dates: | Acte ja realitzat |
| Lloc: | Museu del Cinema |
| Preu: | Gratuït |
Les joguines òptiques van ser inicialment descobriments científics i després es convertiren en jocs familiars.
Cada setmana, us animarem a conèixer un aparell diferent perquè el pugueu construir i gaudir-ne en família.
Què són les joguines òptiques?
Són diferents aparells que generaven sensació d’unitat o de moviment de diverses imatges estàtiques.
Es tractava d’experiments científics que ajudaven a estudiar un fenomen òptic que, en un principi, van anomenar persistència retinal. Així, es inventar una sèrie d'enginys per trobar la mesura d’aquesta persistència i per calcular el temps que les imatges quedaven gravades a la retina.
Els científics pensaven que quan veiem una imatge queda latent a la retina durant un instants l'ull humà. Més tard, van descobrir que aquest fenomen no tenia res a veure amb la retina, sinó que era una característica psíquica i cerebral que anomenaren efecte phi. Aquest efecte era i és el causant de diferents il·lusions òptiques de les joguines.
Uns experiments que anaven generant diversos aparells que, un cop estudiades les seves propietats, passaven a ser joguines per a les famílies que podien gaudir del moviment abans que s’inventés el cinema.
Joguines disponibles:
- El taumàtrop
- El zoòtrop
- El folioscopi